مداحان شهید گردان تخریب لشگر ده سیدالشهداء(ع)

نقش خوننده ها(مداحان) در جبهه کمتر از فرماندهان نبود. اونها فرماندهان نظامی و رزمی بودند و مداحان فرماندهان معنوی… این موضوع بیشتر در واحدها و گردان‌های عملیاتی برجسته تر بود. البته این خوننده ها و یا مداحان اسم و رسمی نداشتند و جزء مداحان صنفی نبودند. رزمنده هایی بودند که به جبهه اعزام می‌شدند و در گردان‌ها سازمان دهی می‌شدند.

مداح اهل بیت(ع) شهید مصطفی مبینی-شهادت:عملیات بدر

 خوننده ها تو گردان‌ها و واحدها، آدم های شاخصی بودند. قبل از عملیات‌ها علاوه بر وظیفه ای که به عنوان رزمنده در سازمان رزم داشتند، وظیفه نا نوشته دیگری هم داشتند که بالا بردن فضای معنوی گردانهاشون بود. هر جا هم فرمانده از اونها می‌خواست که با صدای خوششون جمع رو حسینی کنند،نه نمیگفتن.. البته این حقیر چند بار تمرد کردم و شاید به این خاطر شهید نشدم!

مداح اهل بیت(ع) شهید امیر مسعود تابش/شهادت در عملیات کربلای ۱

مداحان رسمی و شناخته شده یا به جبهه نمیومدند و یا اگر هم می‌آمدند از فضای پادگان و یا قرارگاه و ستاد تبلیغات جلوتر نمیومدند. تو گردان‌ها و واحدهای عملیاتی که اصلا و ابدا و یا به ندرت پیداشون می‌شد.

از این صنف مداح تو شهر تهرون الی ماشاءالله بودند و خیلی هم مدعی، اما تعداد آنها که به جبهه اومدند شاید به اندازه انگشتان دو دست نشود. شاید نسل جوان حاضر که مشتاق دونستن احوالات جبهه هستند یکی از سوالهاشون این باشه که:

مگر جبهه پایگاه معنویت نبود و مگر نه اینکه حماسه عاشورا و مکتب سیدالشهداء(ع) در جبهه پر رنگ بود و همه پیروزی های رزمندگان در جبهه ناشی از این فضای حماسه بود. پس چرا یادی از علمدارها و پرچمدارهای این حماسه که همان مداحان جبهه بودند نمی‌شود.

مداح اهل بیت(ع) شهید علی سیفی-شهادت:عملیات والفجر۸

 آیا وسعت جبهه همین سه، چهار مداح شهید رو داشته که معروف هستند. آیا نباید مداحان شهید مثل شهدای روحانیت در جبهه معرفی شوند. آیا نباید نسل جوان امروز بداند که مداحان جبهه اهل شعار نبودند و امام حسین (ع) را فقط برای روزهای عافیت نمی‌خواستند، بلکه وقتی قرار شد سینه مقابل گلوله بدهند و پا پس نکشیدند. همه فرمانده هان جنگ معترفند به نقش تعیین کننده و برجسته مداحان جبهه.

بارها اتفاق افتاده بود که در گره های عملیات‌ها، فرمانده هان رده بالای جنگ به مداحان به عنوان تابلوداران مکتب اهل بیت علیهم السلام پناه می‌بردند! که ما تمامی تدبیرها را کرده ایم و کار عملیات به بن بست رسیده و حالا نوبت شماست که با ایجاد شور حسینی در رزمنده هایی که احیانا روحیه خود را از دست داده اند کار رو جلو ببرید. والحق و الانصاف به اعتراف همان فرمانده ها نوکرهای امام حسین(ع) کم نگذاشتند و وقتی همه سینه ها به خاکریز چسبیده بود از جا بلند شدند و بیرق حسینی را بر افراشتند و فریاد زدند:

نسیمی جان فزا می‌آید           بوی کرببلا می آید

مداح اهل بیت(ع) شهید حسن مقدم-شهادت:عملیات کربلای ۲

 اما این مجلس مداحی زیاد طول نمی‌کشید. چرا که ترکش یا گلوله ای این نغمه داوودی رو خاموش می‌کرد. امروزه نسل جوان اقبال خوبی نسبت به مجالس اهل بیت (ع) خاصه سیدالشهداء(ع) نشون می‌دهند و به تبع اون مداحان با اقبال خوبی مواجه شدند و کار بجایی رسیده که دشمن هم طمع به این گونه مجالس و مادحین به عنوان بیرق داران این مجالس معنوی و تاثیر گذار داره.

مجموعه های زیادی هم امروز در کشور مدعی ساز مان دهی این عزیزان شدند و هر کدوم خود را پیشتاز در این امر می‌دانند. اما از یک مسئله مهم همشون غافل هستند و آن آینه که اصلا فلسفه عزاداری ها و تجمع حول محور اهل بیت (ع) یار جمع کردن برای یاری مرام اونهاست نه برای پلو و چلو خوردن، و نگرانی برای این وجود دارد که ما یار پلو و چلویی جمع نکنیم.

مداح اهل بیت(ع) شهید عباس حسنی-شهادت:عملیات خیبر

و به طور واضح‌تر مداحانی تربیت نکنیم که در عافیت ها پای کار امامشون باشند. اگر پای خطر و تیغ و تیر به میدون اومد میدون رو خالی کنند. این جمله معروف که «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» یک لفظ نیست بلکه یک استراتژیست. یعنی ما مدام در جنگ و مبارزه هستیم. امروزه این چه حرف لغوی است که مداحان “به شرط سواد سیاسی” در سیاست وارد نشوند. متاسفانه این کلام نا مربوط را از زبان بعضی از مداحان تابلو دار هم می‌شنویم.

مداح اهل بیت(ع) شهید حسن خدمتی-شهادت:عملیات کربلای ۵

همانهایی که در زمان جنگ تحمیلی و زمانی که امام خمینی که پیرو مکتب امام حسین (ع) بود فرمان حضور در جبهه و یاری دین خدا را داد تعلل کردند و به هیئت داری مشغول شدند. امروزه اگر اصرار می‌شود که روش و منش و سلوک مداحان شهید تبین شود برای نسل نویی که می‌خواهند در کسوت نوکری اهل بیت انجام وظیفه کنند به این خاطر است که ما گرفتار کسانی نشویم که نون و اعتبار خود را از مکتب امام حسین می‌گیرند، اما حاضر نیستند برای ابقای آن تیغ و تیر نه حتی یک سیلی نوش جان کنند.

مداح اهل بیت(ع) شهید علیرضا سلمانی-شهادت:عملیات مرصاد

چرا کسی دنبال نمی‌کند که غلامعلی رجبی هم بهانه داشت برای ماندن محرم سال 67 که بماند و هیئت داری کند و مکتب امام حسین رو تو تهرون پر رنگ کند اما خودش رو به جبهه رسوند و در عملیات مرصاد جلو دار گردان مسلم ابن عقیل (ع) بود و با این کار به اربابش عرض کرد که ما ذاکر و مداح شما با چای قند پهلو و بلند گوی کذایی و کباب چنجه بعد از مراسم و احترام و پاکت و… نیستیم.

مداح اهل(ع)بیت شهید حسین خلجی-شهادت:عملیات والفحر۲

ما اهل تیغ و تیر و نیزه هستیم. و اگر کربلا هم بودیم مقابل شبه پیغمبر علی اکبر(ع) تیغ می‌زدیم تا پیشمرگ او شویم. مداحان شهید ما در جبهه کم نگذاشتند و بر ماست که برای نسل نو که وارد جرگه نوکری اهل بیت می‌شوند تبین کنیم روش و منش اونها را تا مداحانی تربیت کنیم که بصیرت در دین را در حد اعلا داشته باشند و همواره مدافع نظام ولایی و به عنوان بازوی نایب امام زمان پا به کار آماده سربازی و جانبازی باشند.

مداح اهل بیت(ع) شهید سیدجمال شرق آزادی-شهادت:عملیات خیبر

اینها همه مقدمه بود که مداحان شهید گردانمون رو معرفی کنم. اینها مداحان شهید گردان تخریب لشگر ده سیدالشهداء(ع) در دفاع مفدس هستند که با تقدیم جان در راه دین، به اربابشون اعلام وفاداری کردند. اگر گردان تخریب لشگر ده آوازه ای داره برای اینهاست. نفس اینها راه گشا بود. یادمه یکی از همین مداحان تعریف می‌کرد که یکی از تخریبچی ها جلوی من رو گرفت و گفت: فلانی اگر برای امام حسین کم بگذاری و من شب عملیات تو میدون مین دستم بلرزه، روز قیامت جلوی امام حسین (ع) یقه ات رو میگیرم…

مداح اهل بیت(ع) شهید محمدرضا خدیور -شهادت:عملیات خیبر

 راوی:جعفر طهماسبی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *